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[영어구조론] 2. Function - Exercise 과제 일부

수업노트/영어구조론

by ∫2tdt=t²+c 2013. 9. 10. 23:47

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3. In the text we said that Subjects are obligatory. In this context, discuss the sentence in (i) below:


(i) Read Chapter 5 for tomorrow's class.


Is this an exception? Motivate your answer.


나의 답: "Subjects are obligatory" 라는 주어의 성격을 깨고 싶지 않기에, 몇가지 가정을 했다.

원래 처음 머리속에서 저 문장이 만들어질때는 아마 다음과 같은 형태를 띄었을 것이다.


(ii) You read Chapter 5 for tomorrow's class.

하지만 이 문장이 Indicative mood에서 Imperative mood로 바뀌면서 주어를 Φ로 만드는 변형이 적용되지 않았을까?


(iii) Φ read Chapter 5 for tomorrow's class.


그 결과 표면상으로 드러난 문장에는 (i)처럼 주어가 안 보이지만, 실제로는 주어 You가 생략된 문장이라는 것.


(다분히 촘스키스러운 답변일세)


교수님의 답



6. Consider the sentence in (i):


(i) In August we always go to France.


What would you say is the function of the italicised string? Give reasons for your answer.


나의 답: 솔직히 잘 모르겠다... 확실히 DO는 아닐테고, 그렇다고 Adjunct도 아닐텐데... 으앙 그래서 애매한 답을 준비했다.

"Complement of the verb 'go'"


(ii) *In August we always go.


(ii)에 의해 Adjucnt가 아님을 보일 수 있다. 만약 to France라는 Phrase가 Adjunct라면 생략해도 전체 문장은 grammatical한 문장이 되어야한다.

하지만 to France는 다음과 같은 이유로 DO가 될 수 없다.

1) to France는 NP다? (x)

2) to France는 동사 뒤에 위치한다. (o)

3) to France는 선행하는 동사와 밀접한 연관을 가진다. (o)

1번을 만족하지 않으므로, DO가 될수 없다.


그러므로 애매한 답인 동사의 보어 역할을 한다고 할수 밖에...


교수님의 답


7. In the text we saw that there are reasons for saying that the verb move in (i) below is different from the verb move in (ii) :


(i) Harold moved the table.

(ii) Harold moved.


The reason for having two verbs was that move in (i) means 'displace', whereas it means something like 'stir' in (ii). However, you may want to argue that move in fact is exactly like read and eat discussed in the same section, if we simply assume that move in (ii) involves an implied DO, namely himself. Sentence (ii) above would then mean 'Harold moved/displaced himself.' Is this a plausible line of reasoning? Give reasons for your answer.


나의 답: (ii)의 문장에 목적어가 생략되어있다는 주장은 타당하지 않다.

생략된 목적어가 있다면, 목적어를 보충하고 Passivization해도 문장의 의미가 성립해야 한다. 앞의 교재 본문에서 나온 문장을 예로 들어보면


(53) a. Goneril was reading a book.

b. Goneril was reading.


b번의 문장에는 목적어 something이 생략되어 있다고 가정할 수 있고, 우리는 a와 b를 다음과 같이 Passivization할 수 있다.

a`. A book was read by Goneril.

b`. Something was read by Goneril.

둘다 비문이 아니며 의미가 통한다.


똑같이 (i)와 (ii)에 적용을 해보면


(iii) The table was moved(displaced) by Harold.

(iv) *Harold was moved(displaced?) by himself.

엄밀히 말하면 두 문장 모두 비문은 아니지만, (iv)의 move는 displace의 의미로 통하지 않는다. 오히려 감동받았다는 의미로 해석되는...


그렇기에 (i)와 (ii)의 move는 다른 단어로 보는게 합당하다.


교수님의 답:


8. Why is assigning the grammatical function of Direct Object to the italicised strings in the sentences below problematic? Is there another function we can assign instead?


(i) This computer weighs twenty kilograms.

(ii) Each of these oranges costs ten pence.

(iii) The information booklet contains four pages.

(iv) That jacket suits you.


나의 답: 이탤릭된 NP가 DO인지 확인해보기 위해서는 Passivization이 가장 확실한 방법인듯ㅋ


(i`) *Twenty kilograms is weighed by this computer.

(ii`) *Ten pence is costed by each of these oranges.

(iii`) *Four pages is contained by the information booklet.

(iv`) * You are suited by that jacket.


네 문장이 모두 Passivization하면 비문이 된다는것은 쉽게 보일수 있다. 그러면 얘네들에게는 어떤 function을 부여하는게 맞을까? '주격보어'를 주고 싶지만, 그런 개념은 교재에서 다루지 않아 잘 모르겠음.


교수님의 답


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